Het FRET is een opleidingsinstituut. Dit houdt in dat we de Eerste-hulp diploma's van onze leden verlengen. Om dit te kunnen doen, moeten wij aangeven dat je als lid competent bent.

We hebben een lijst met 23 competenties waarvan er 11 elk jaar moeten worden laten zien, en de overige 12 competenties laat je 1 keer in de 2 jaar zien.
voorbeelden van deze competenties zijn bijvoorbeeld reanimatie bij volwassenen, reanimatie bij kinderen, snel op de zij draaien bij braken, bevriezingswonden of kinderziekten.

Aan het begin van een herhalingsdag krijgt het lid een competentie-kaart waarop alle competenties staan welke deze dag worden beoordeeld. Nadat je een competentie hebt gedaan, bepaald de docent of je competent bent of niet. Indien je competent wordt verklaard, wordt dit in de competentie-lijst van het bestuur aangevinkt, waardoor we weten dat je deze competentie hebt. Wordt je niet competent verklaard, dan heb je een andere herhalingsdag de gelegenheid om de competentie te behalen, we proberen het programma zo in elkaar te zetten, dat alle competenties 2 keer per jaar voorbijkomt. Hierdoor heb je een volgende herhalingsdag de mogelijkheid om de competentie te laten zien. Mocht je deze herhalingsdag niet kunnen, dan kun je in overleg met het bestuur kijken naar andere mogelijkheden. Bijvoorbeeld, misschien kun je via een andere kader-instructeur de competentie laten afteken, hiervoor hebben we een competentieverklaring, deze kun je opvragen via het secretariaat.

Ongeveer een half jaar voordat je diploma verloopt, wordt je op de hoogte gebracht als je competenties nog niet hebt behaald, welke cruciaal zijn voor je verlenging. Je bent zelf verantwoordelijk voor het tonen van deze competenties bij de docenten, of middels een competentieverklaring laten weten dat je de competentie beheerst.

Indien je diploma wordt verlengt, krijg je de eerst-volgende herhalingsdag je nieuwe pasje. Soms gebeurd het dat de pasjes nog niet geleverd zijn voor de herhalingsdag, je kunt dan je pasje de eerst volgende herhalingsdag ophalen bij het secretariaat.
Indien je diploma niet wordt verlengt, heb je na de verloopdatum van je pasje geen geldig Eerste Hulp Diploma meer. Je bent niet meer inzetbaar bij EHV-inzetten en kan geen lid meer zijn van het FRET. Je wordt dan ook uitgeschreven bij het FRET, Het Oranje Kruis en indien geen andere functies binnen Scouting, ook bij Scouting Nederland. Je krijgt geen contributie terug, tenzij je tijdig hebt aangegeven dat je stopt (voor 30 november van het vorige jaar).