Het diploma "Eerste Hulp" van het Oranje Kruis heeft een geldigheid van 2 jaar. In deze 2 jaar moet je aantonen dat je competent bent en blijft op de van te voren vastgestelde competenties.
De opleider, of makkelijk gezegd je EHV-vereniging (meestal het FRET dus) moet jouw als lid competent verklaren waarna je diploma weer verlengt wordt.

Competenties

Als FRET organiseren wij 3 herhalingsdagen per jaar. Volg je de herhalingsdagen van het FRET, dan zorgen wij dat als je 2 herhalingsdagen en 1 stamavond per jaar volgt, je aan alle competenties hebt gewerkt en wordt je diploma verlengt indien je alle competenties hebt behaald. Mocht je geen voldoende scoren op een onderdeel, dan wordt dit medegedeeld zodat je hier wat aan kan gaan doen, zodat je een andere herhalingsdag wel kan laten zien dat je de competentie beheerst.
Lukt het niet om wat voor reden dan ook om bij deze minimale aanwezigheid, aanwezig te zijn, dan dien je contact met het secretariaat op te nemen om te kijken naar oplossingen.
Heb je vanuit je school, werk of andere hobby ook herhalingsuren gemaakt, dan kun je een competentieformulier downloaden en laten invullen door de betreffende instructeur.

Herhalingsdagen

Onze herhalingsdagen worden naar aanleiding van de competenties ingericht en georganiseerd. We zoeken voor het programma een geschikte locatie, meestal bij een Scoutinggebouw in Fryslân.
Meestal beginnen we met theorie, welke verplicht moet worden gegeven. we proberen de dag af te sluiten met casussen en praktijk. We hebben enkele ervaren docenten en LOTUSsen om een praktische oefening te maken.

Scout-Fit

Tijdens de herhalingsdagen dragen wij de Scoutfit zoals deze bij je eigen groep wordt gedragen. Ben je niet lid van een groep, dan wordt een grijze Scoutfit-blouse geadviseerd. Draag je normaal bij je groep eigen kleding, dan mag deze ook gedragen worden tijdens de herhalingsdag. Verplicht is wel de FRET-das welke via het secretariaat is te bestellen. Neem altijd oude kleren mee, zodat je slachtoffer kan spelen en voorkomt dat je Scoutfit kapot gaat.

Zorg ook voor een mok (liefst 2) voor de koffie en tussen de middag voor de soep. Vergeet ook je lepeltje of roerijzer niet als je deze nodig hebt. Tijdens de herhalingsdag zorgen wij voor de koffie, thee en een koekje, maar neem zelf je mok mee.
Verder wordt in de uitnodiging van de herhalingsdag indien nodig extra materialen genoemd, zoals bijvoorbeeld zwemkleding.

Je dient je altijd op te geven voor de herhalingsdag, zodat de docenten het programma kunnen aanpassen op het aantal aanwezigen.